Wednesday, 9 October 2019

1.0 PENGENALAN
Pelajar seharusnya didedahkan dengan pelbagai model dan teknik pembelajaran pada usia yang kecil lagi untuk membolehkan seseorang pelajar belajar dengan lebih berjaya.  Akan tetapi, unsur ini kurang ditekankan oleh guru sekolah rendah. Sistem pendidikan di Malaysia masih kurang menekankan aspek teknik belajar secara formal. Gaya pembelajaran kendiri merupakan kebolehan seseorang mengambil, merekod dan mengfailkan maklumat. Terdapat empat model gaya pembelajaran yang berbeza iaitu model gaya pembelajaran Dunn dan Dunn, model gaya pembelajaran Honey dan Mumford, model gaya pembelajaran Kolb dan model gaya pembelajaran VARK. Terdapat kajian yang dijalankan oleh Dunn dan Dunn sejak seabad yang lalu dan beliau mendapati bahawa strategi belajar seseorang sangat berbeza di antara satu sama lain (Dunn dan Dunn (1978). Beliau mendapati bahawa gaya pembelajaran boleh dikategorikan kepada lima, iaitu persekitaran, emosional, sosiologikal, fizikal dan psikologi. Menurut Honey dan Mumford (1992), gaya pembelajaran didiefinisikan sebagai penerangan ke atas sikap dan tingkah laku individu yang mengamalkannya. Honey dan Mumford (1983) membahagikan gaya pembelajaran kepada empat kumpulan,iaitu aktivis, reflektif, teori dan pragmatis. Kolb (1984) membahagikan gaya pembelajaran yang digunakan oleh pelajar kepada empat kategori iaitu imaginative dan keatif, teori analisis, praktik dan intutif dinamik. Pada tahun 2001, Neil Fleming memperkenalkan model gaya pembelajaran VARK. Model ini menjelaskan tentang empat gaya pembelajaran yang berbeza iaitu visual, audio, reading (bacaan) dan kinestetik.


2.0 Model Gaya Pembelajaran VARK (Visual, Audio, Reading, Kinestetik)

Gaya pembelajaran ini lebih mengutamakan Visual, Audio dan Kinestetik daripada Reading.

2.1 Gaya Pembelajaran Visual
Ini merupakan cara belajar yang menggunakan penglihatan, iaitu mata. Orang yang mempunyai gaya pembelajaran ini biasanya lebih suka belajar melalui penglihatan iaitu melihat teks yang sedia ada dan gemar belajar dengan gambar, gambar rajah, teks dan sebagainya. Orang yang mempunyai gaya pembelajaran ini cuma perlu menulis nota apabila tidak dapat mengingati sesuatu dan tidak memerlukan penerangan lisan daripada orang lain.
KELEBIHAN
KELEBIHAN
Dapat mengingat secara detail dan teliti
Menghadapi kesukaran untuk belajar jika ramai orang dan dalam cuaca yang kurang baik
Dapat mengingat wajah seseorang tetapi sering lupa akan nama orang tersebut
Tanpa gambar atau grafik,seseorang susah untuk memahami dengan jelas
Menvisualisasikan gambar atau diagram dalam pemikiran pada saat menghafal dan memahami suatu informasi

2.2 Gaya Pembelajaran Auditori (Audio)
Gaya pembelajaran ini focus kepada pendengaran dan audio sebagai sarana untuk mencapai keberkesanan dalam pembelajaran. Orang yang mempunyai gaya pembelajaran ini menekankan pendengaran perkataan dan arahan lisan. Mereka perlu membaca sama ada dalam hati mereka ataupun bacaan kuat. Akan tetapi, mereka perlu menggerakkan bibir mereka ketika ingin mempelajari sesuatu benda. Orang yang mengamalkan gaya pembelajaran ini bergantung kepada pita audio dengan mendengar pita audio tersebut berulang alik. Oleh itu, orang ini akan banyak bertanya soalan dan berbincang dengan guru-guru. Mereka tidak menyalin nota sebaliknya cuma mendengar dan mengingati apa yang diterangkan.

KELEBIHAN
KELEMAHAN
Dapat menghafal nama orang dengan cepat
Menghadapi masalah untuk mengingat sesuatu jika membacanya tanpa menggunakan suara
Dapat menirukan yang lain dalam waktu yang singkat
Sukar untuk duduk diam dalam waktu yang lama
Suka bercakap dan berbicara dengan orang lain
Mudah diganggu oleh keributan

2.3 Gaya Pembelajaran Reading (Bacaan)
Pelajar yang mempunyai jenis pebelajaran ini dalam dirinya akan menulis semula nota yang disalin atau dibuat semasa sesi PDP (Pengajaran dan Pembelajaran). Mereka bergantung kepada penghafalan dan perlu menerangkan semula gambar atau rajah yang telah dipelajari. Biasanya, pelajar yang mempunyai jenis gaya pembelajaran ini lebih cemerlang dalam mata pelajaran Biology yang memerlukan penghafalan dan kefahaman.

2.4 Gaya Pembelajaran Kinestetic (Kinestetik)
Murid kinestetik belajar dengan baik melalui pengalaman dan mengambil bahagian secara fizikal dalam aktiviti bilik darjah. Mereka mendapati bahawa apabila mereka mencuba terus aktiviti atau menyentuh terus benda terus melalui hands-on, mereka  dapat mengingati sesuatu dengan baik. (Murdoch Teacher Center, 1984). Oleh itu, mereka yang merupakan jenis pembelajaran kinestetik dapat melukis atau menjawab soalan yang lebih teliti selepas menyentuh sesuatu barang ataupun membuat sesuatu eksperimen.
KELEBIHAN
KELEMAHAN
Kebanyakkan memiliki penampilan yang rapi
Susah untuk mereka duduk berdiam-diam
Lebih handal dalam bidang olahraga
Kurang baik dalam mengeje perkataan
Suka dengan pekerjaan yang memerlukan pergerakkan atau membuat eksperimen di laboratotium
Tidak dapat menguasai bidang geografi dengan cemerlang

3.0 JADUAL PEMBELAJARAN KENDIRI
Biru=REHAT                                                  UNGU=TIDUR
MASA/HARI
SININ
SELASA
RABU
KHAMIS
JUMAAT
SABTU
AHAD
4.00-6.30 am
Ulang kaji PAK
Ulang kaji GCI
Ulang kaji GEC
Ulang kaji GSB
Ulang kaji GKB


6.30-8.00 am
Bersedia ke kuliah
Bersedia ke kuliah
Bersedia ke kuliah
Bersedia ke kuliah
Bersedia ke kuliah


8.00-9.00 am
TUTORIAL
Kuliah BMZ
KuliahBMZ
Kuliah GKK
Kuliah PAK


9.00-10.00 am

Kuliah BMZ
KuliahBMZ
Kuliah GKK
Kuliah PAK


10.00-11.00 am
Kuliah GEC

Kuliah GKB
Kuliah GKK



11.00-12.00 pm
Kuliah GEC

Kuliah GKB
Kuliah PAK

Bersiap
Bersiap
12.00-1.00 pm
Kuliah GEC

Kuliah GKB
Kuliah PAK

Kemas Bilik
Kemas Bilik
1.00-2.00 pm





Kemas Bilik
Kemas Bilik
2.00-3.00 pm
Kuliah MTZ
Kuliah GSB
Kuliah GCI
Kuliah MTZ

Keluar beli barang
Riadah
3.00-4.00 pm
Kuliah MTZ
Kuliah GSB
Kuliah GCI
Kuliah MTZ

Keluar beli barang
Riadah
4.00-5.00 pm
Balik asrama
Balik asrama
Balik asrama
Balik asrama
Balik asrama
Main
Riadah
5.00-6.00 pm
Mandi dan makan
Riadah
Mandi dan makan
Riadah
Mandi dan makan
Mandi dan makan
Mandi dan makan
7.00-8.00pm
Menelefon keluarga
Mandi dan makan
Menelefon keluarga
Mandi dan makan
Menelefon keluarga
Menelefon keluarga
Menelefon keluarga
8.00-9.00 pm
Ulang kaji BMZ
Ulang kaji MTZ
Ulang kaji PAK
Ulang kaji GSB
Ulang kaji GKB
Main
Main
9.00-10.00 pm
Ulang kaji BMZ
Ulang kaji MTZ
Ulang kaji PAK
Ulang kaji GSB
Ulang kaji GKB
Ulang kaji

10.00-11.00 pm




















Saya memilih untuk belajar pada pukul 4 hingga 6.30 pagi kerana tedapat kajian yang mengatakan bahawa seseorang akan lebih mengingati dan dapat menghafal sesuatu topik atau subjek dengan cepat pada waktu tersebut. Untuk mata pelajaran PAK,saya akan menggunakan gaya pembelajaran Audio kerana saya mendapati bahawa saya akan lebih memahami jika saya mendengar penjelasan dan pengajaran tersebut. Oleh itu,saya sering kali merakam apa yang diajar oleh guru-guru. Saya memilih untuk belajar pada pukul 4 pagi kerana gaya pembelajaran ini memerlukan suasana yang senyap. Untuk mata pelajaran GCI dan MTZ pula,saya lebih kepada gaya pembelajaran Visual. Gaya pembelajaran ini sangat membantu kerana saya dapat mengingati dengan teliti dan lebih detail. Untuk ini,saya akan membuat peta minda seperti peta minda proses untuk subjek GCI dan peta minda bulatan dan buih untuk subjek MTZ. Hal ini demikian kerana,peta minda sangat membantu terutamanya kepada saya untuk mengingati sesuatu topik kerana itu merupakan kesimpulan yang saya dapat setelah mempelajari topik tersebut. Untuk mata pelajaran GEC dan BMZ pula,gaya pembelajaran Reading telah dilakukan kerana dua meta pelajaran ini memerlukan kefasihan dalam bahasa antarabangsa iaitu bahasa Inggeris dan bahasa penghantar negara kita iaitu bahasa Melayu. Saya menggunakan gaya pembelajaran kinestetic untuk subjek GKK kerana subjek ini tentang kecergasan dan kesihatan diri kita. Ujian bleep dan 'SEGAK' perlu dilakukan oleh semua guru pelatih PPISMP dan sebelum masuk ke IPG.


 Kitaran Gaya Pembelajaran Visual:

Kadang kala saya dapat mengingati sesuatu subjek dengan melihat gambar rajah atau membuat nota tanpa memerlukan sebarang penerangan atau penjelasan. Sebagai contoh, bagi subjek Fizik, saya lebih mementingkan gambar atau rajah yang menunjukkan jalan  penyelesaian bagi masalah itu berbanding penerangan dan penjelasan daripada guru di sekolah. Saya juga menggunakan cara ini dalam mata pelajaran MTZ. Selepas melihat gambar tersebut, saya akan membuat satu kesimpulan dengan membuat nota sendiri dan peta minda.

Kitaran Gaya Pembelajaran Auditori:

Saya menggunakan cara pembelajaran ini semasa subjek itu memerlukan penghafalan. Sebagai contoh, semasa mengingati struktur, fungsi atau proses jantung dalam mata pelajaran Biology, saya akan lebih menggunakan cara ini. Akan tetapi, saya sendiri tidak tahu bahawa saya telah menggunakan cara ini pada waktu itu.

 Kitaran Cara Pembelajaran Kinestetik:

Pembelajaran Kinestetik ini biasanya digunakan dalam subjek Chemistry yang perlu melakukan pelbagai eksperimen untuk mengetahui perubahan warna apabila asid bertindak balas dengan alkali serta hasil elemen-elemen lain bertindak balas. Hal ini demikian kerana, terdapat kajian yang mengatakan bahawa dengan membuat eksperimen, seseorang terutama pelajar dapat memahami sesuatu topik dengan lebih mendalam.

4.0 Alat Berfikir

Peta Minda merupakan salah satu alat yang boleh digunakan untuk merangsang kemahiran berfikir pelajar dan telah digunakan sejak berzaman untuk tujuan pembelajaran, percambahan fikiran, ingatan, pemikiran visualisasi, dan penyelesaian masalah. Saya telah menggunakan peta kitaran dalam jadual di atas.
Tujuan penggunaan peta minda adalah untuk:
Ø  Dapat mengingat sesuatu dengan mudah
Ø  Dapat mencatat nota dengan ringkas dan mudah
Ø  Meningkatkan kreativiti sesorang dalam mengorganisasi idea dan kata kunci

Kelebihan peta minda:
1.    Membantu pembuat peta minda lebih mudah mengingati sesuatu mata pelajaran
2.    Mudah dibaca
3.    Lebih mudah untuk memahami sesuatu konsep dan topik
4.    Membentuk gambaran mental daripada perkara yang didengari,dilihat,dibaca dan difikirkan (sesuai untuk pelajar yang mempunyai jenis pembelajaran Visual)

Kelemahan peta minda:
1.    Tidak dapat difahami oleh semua orang (biasanya pembuat peta minda sahaja dapat memahaminya)
2.    Terlalu ringkas, banyak singkatan
3.    Tiada huraian yang jelas

KESIMPULAN
Pelajar yang membaca dengan cara hafalan memerlukan daya ingatan yang kuat. Akan tetapi, bukan semua orang memiliki kekuatan tersebut. Oleh itu, kita seharusnya memilih gaya pembelajaran yang sesuai untuk kita dan menyusun strategi untuk membolehkan kita menguasai segala isi dan konsep dalam pembelajaran agar otak kita dapat memproses maklumat yang diperoleh dengan lebih mudah dan cepat.




Rujukan
Ahmad Subki Miskon. Aliza Adnan. Syed Ismail Syed Mustapa. (2014). Kemahiran Belajar (Edisi Kedua). Puchong,Selangor. Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd.

Has Mira. Gaya Pembelajaran VAK. Diakses pada 2 Disember 2012 dari https://www.slideshare.net/HasMira1/gaya-pembelajaran-vak.

Lim’s KB. Gaya Pembelajaran Kendiri. Diakses pada 17 September 2016 daripada http://kbeportfoliolim.blogspot.com/2016/09/10-gaya-pembelajaran-kendiri.html.

Nazmralh. Mengenali Gaya Pembelajaran Kendiri. Diakses pada 2016 daripada http://nazmralh.blogspot.com/2016/09/sistem-pengurusan-pembelajaran.html.

Rosinah Edinin, Ph.D. Kemahiran Belajar. (2014). Kuala Lumpur. Freemind Horizon.Sdn,Bhd.

Thanusha. Pembelajaran Kendiri. Diakses pada Januari 2016 daripada https://prezi.com/heb1qgtntvzz/pembelajaran-kendiri/.


Zaki. Model Gaya Pembelajaran VARK. Diakses pada Jun 2012 dari https://cikgu-zaki.blogspot.com/2012/06/model-gaya-pembelajaran-vak-visual.html.


No comments:

Post a Comment